1) Šta je zadržavanje vode?

Lekari koriste termin “edem” da definišu zadržavanje tečnosti u organizmu. Edem može biti signal za stanja poput dehidracije, zatvora, hormonskih promena, viška soli u ishrani, kardiovaskularnih problema ili disfunkciju bubrega. Simptomi zadržavanja tečnosti u organizmu su: nadimanje, vidljivo oticanje nogu, ruku i drugih delova tela, kao i vrlo brzo povećanje težine (nekoliko kilograma za dan – dva).

Zadržavanje tečnosti poznato je i pod medicinskim nazivom “edem”. To je stanje koje rezultira zbog prelaska vode iz krvi u tkiva. Normalno, tečnost se drenira iz tkiva putem limfnog sistema – mreže sudova rasprostranjene po celom organizmu, koji uklanjaju toksine i strane materije, vraćajući ih nazad u krvotok.

2) Vrste zadržavanja tečnosti

Postoje dve glavne vrste zadržavanja tečnosti: opšti edem (otok celog tela) i lokalni edem (otok pojedinih delova tela). Glavni uzrok edema određuje, u većini slučajeva, mesto otoka.

Delovi tela koji su najčešće zahvaćeni edemom su:

– Ekstremiteti (periferni edem)

– Pluća (plućni edem)

– Abdomen (ascites)

3) Zadržavanje tečnosti i celulit

60% težine našeg tela čini voda. Imamo vodu u ćelijama, u krvi, gde je najveća komponenta, u koži, organima i mišićima. Da bi se održao konstantan nivo tečnosti, naše telo pokreće kompleksni hormonski sistem, koji deluje na bubrege. Normalno, kada pijete više nego što ste navikli, bubrezi obave eliminaciju viška tečnosti i toksina. Međutim, ponekad se nešto poremeti i tečnost počinje da se akumulira u tkivima. Zadržavanje tečnosti ukazuje na neki nedostatak u funkcionisanju limfnog sistema. Limfni sistem nije više u stanju da uklanja toksine i višak tečnosti u krvotoki zbog toga ne može da drenira edem na odgovarajući način.Ovaj prirodni fenomen je zasnovan na hormonima i pogađa samo žene, zato što je glavni hormon koji u njemu učestvuje estrogen (ženski hormon).

Da li postoji veza između zadržavanja tečnosti i celulita?

Kada naše telo skladišti previše masti, masne ćelije postaju prevelike i opstruiraju krvne sudove i limfni sistem. Ova opstrukcija utiče na drenažu vode i toksina. Zadržavanje tečnosti i degeneracija kolagenih vlakana daju koži nepravilan izgled, nazvan i efekat pomorandžine kore. Ovaj fenomen je naročito vidljiv u pojedinim delovima tela, kao što su butine i zadnjica.

4) Zadržavanje tečnosti i povećanje telesne težine

Vrlo često čak i zdrave odrasle osobe suočavaju se sa oscilacijama težine zbog zadržavanja tečnosti, što može izazvati razlike u težini koje se uočavaju na vagi iz dana u dan. Dok većina ljudi zadržava do tri kilograma vode “sakrivene” u tečnosti koja okružuje ćelije, poznata i pod nazivom vanćelijska tečnost,  osobe koje imaju višak kilograma ili koje pate od gojaznosti, mogu da uskladište i do 5 ili 7 kilograma.

5) Zadržavanje tečnosti i menopauza

Kada uđu u menopauzu, skoro 90% žena se ugoji zbog hormonskih promena. Dok većina žena očekuje valunge, mnoge od njih su iznenađene promenom telesne težine. Međutim, deo viška telesne težine izazvano je zadržavanjem tečnostii od nadutosti zbog smanjenog nivoa progesterona. Iako ovaj porast težine nije posledica gojenja, mnoge žene primetiće da im garderoba drugačije stoji i imaće osećaj da su teže. Međutim, čak ni povećana telesna težina koja nije povezana sa zadržavanjem tečnosti, nije sama po sebi nezdrava, zato što pomaže pripremi organizma za borbu protiv osteoporoze i drugih bolesti. Pokušajte da se fokusirate na svoje zdravlje i održavanje aktivnog stila života, a zadržavanje tečnosti i nadutost će se rešiti u većini slučajeva u roku od nekoliko meseci.

6) Zadržavanje tečnosti i trudnoća

Kako možete sprečiti ili smanjiti zadržavanje tečnosti tokom trudnoće? Da li je moguće sprečiti zadržavanje tečnosti ili je neizbežno suočiti se sa oticanjem nogu, ruku, gležnjeva, lica itd? Odgovor – moguće je sprečiti zadržavanje tečnosti tokom trudnoće ali, kao i sve drugo, zahteva posvećenost i naporan rad. U daljem tekstu, naći ćete nekoliko korisnih saveta koji će vam pomoći da sprečite ili smanjite zadržavanje vode tokom trudnoće ili u svakodnevnom životu.

7) Konsultujte lekara i pokušajte da sledite ove praktične savete:

Vežbajte, vežbajte, vežbajte! 60-90 minuta kardio-treninga (hodanje, trčanje, plivanje, itd.) svakog dana!

Izbegavajte odeću koja steže ručne zglobove ili gležnjeve.

Smanjite vreme provedno napolju kada su visoke temperature.

Odmarajte se sa podignutim nogama.

Koristite kese sa ledom ili hladne obloge na otečenim mestima.

Nosite udobnu obuću, nikada štikle.

Pridržavajte se režima zdrave ishrane.

Log In or Register